Een dagje uit het AZP - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mirjam Roos - WaarBenJij.nu Een dagje uit het AZP - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mirjam Roos - WaarBenJij.nu

Een dagje uit het AZP

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

20 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Misschien een heel standaard zin, maar het was weer een top dagje:) We kwamen vandaag op de afdeling en wat gebeurde er toen? We werden aangesproken door de hoofdzuster! Haha Oke, dit gebeurt wel vaker, maar die begon.. 'Jullie zijn hele belangrijke zusters vandaag. Huh? Wat is dit? Nou de Filipijnse verpleegkundige moesten vanmiddag weg, dus wij kregen deels de verantwoordelijkheid! Whaa.. Dus wij gingen voor teamleider spelen! Gelukkig stond ik gisteren ook al op Chirurgie voor (deel van de afdeling).. Spannend. Bij de overdacht heb ik heel goed opgelet, wat de bijzonderheden waren enzo. De filipino schrijft gelijk de medicijnen op welke ze hebben. Heel erg handig. Misschien ga ik dat wel overnemen.
Dus de dag begon. Er waren 2 ok’s vandaag. Daar was ik verantwoordelijk voor.. Kom ik bij die patiënt, zijn de andere leerlingen daar al mee bezig. Lekkere samenwerking! Top weer. Maar goed, geeft niet ik doe de andere patiënt wel.
Toen hebben zuster Blez en ik de artsen visite gelopen. Maar zij kan nog niet zo goed Nederlands, komt er ineens iemand van Chirurgie achter naar ons toe om de artsenvisite te lopen. Wat is dit? Wat doet zij hier? Maar goed ik hou de mappen wel beet en ik schrijf ALLES op wat er afgesproken wordt. Daarna hebben we samen de medicatie gedaan en alles gegeven. IV,SC alles.. heerlijk om te doen. Daarna de wonden.. Dat doen ze echt allemaal anders. Zr Blez doet dat weer steriel. Dan maakt ze een wond schoon en een blaas met een beetje betadine, maar de blaasjes dekt ze dan niet af.. Juist.. Heel steriel. O ja, vandaag heb ik ook een maagsonde ingebracht! Hoe ze dat hier doen!! Ook weer heel bijzonder:) Maagsonde is GEEN steriele handeling. Maar dat doen ze hier juist wel weer steriel. Dus moet je met je steriele handschoenen aan, de maagsonde meten.. Dus dat wordt ongeveer kijken hoe diep die moet gaan. Heb je deze ingebracht met soort van glijmiddel, ga je kijken of deze goed in de maag zit eerst hoorde we geen borrelen. Dus nog een beetje opvoeren. En ja hoor na 4 spuiten van 20cc lucht hoorde ze het borrelen. Collega ook nog even checken en ik wilde het ook nog horen. Arme vrouw.. had ze zo bijna een halve liter lucht in haar maag. Hahah, en zij maar boeren.. Ik heb haar toch maar even uitgelegd hoe dat komt:)
Maar vanmiddag ging Zr Blez dus naar NL les, dus had ik de leiding. Op zich ging dat nog wel prima, want het was erg rustig, maar ik had ook nog 3 leerlingen onder mijn hoede. Heel vervelend. Nou opzich die leerlingen niet, maar wel dat je alles 4x moet vragen!! Vroeg ik of zij de controles wilde doen, gaat ze lekker zitten en hoor ik haar zeggen. Oke het is nu half twee.. Om twee uur ga ik de controles doen.. Zucht.. Wat een mentaliteit weer! Gelukkig wilde de tweedejaars verpleegkundige voor mij de nieuwe opname doen. Helaas kreeg ik bij de overdracht weer op mijn kop dat deze niet volledig ingevuld waren.. Tja..
Ehm.. En wat heb ik nog meer gedaan? Overgedragen natuurlijk en toen was de leuke dag voorbij. WEEKEND!!! :)

Tot snel!

  • 20 Februari 2014 - 22:03

    Tante Gerda:

    Genieten! Gewoon rustig verdergaan. Komt goed. Groetjes tante Gerda

  • 24 Februari 2014 - 08:26

    Sonja Op Den Brouw:

    Wat apart dat ze jou meteen de verantwoordelijkheid geven meis.. Wel eng lijkt mij.. En dan geven ze je op je kop!
    Grappig om te lezen hoe anders ze het doen!

    Succes deze week meis!

  • 28 Februari 2014 - 17:27

    Carmen:

    Hee meid

    wat apart gaat dat allemaal...
    Wel bizar dat je gelijk zoveel verantwoordelijkheid krijgt...
    Hoop dat alles goed is gegaan.. en dat het nu nog goed gaat..

    Liefss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirjam

Actief sinds 12 Dec. 2013
Verslag gelezen: 425
Totaal aantal bezoekers 12244

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 07 Juli 2014

Op stage in Paramaribo

Landen bezocht: