Sranan Switi!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mirjam Roos - WaarBenJij.nu Sranan Switi!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mirjam Roos - WaarBenJij.nu

Sranan Switi!!

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

10 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Aboeng, Anaswiti, Fy go, Seitaki, Sranan switi..... Jaja, Wij gaan ons echt al gedragen als echte Surinamers!!! Zie onderaan de pagina voor de vertaling:)

Wat een geduld hebben jullie zeg!! Dat jullie toch zo lang op mij moeten wachten! Maar nu eindelijk, toch weer een nieuw verslag.
Daarom beste lezers, voor jullie speciaal een lange editie:)

Eerst weer even een verhaaltje over het zusterleven! We willen natuurlijk echte Surinaamse zusters zijn! Dus we zijn al hard bezig om ons kleurtje bij te werken, maar een typisch Zusterjurkje hoort daar ook bij. Daarom zijn we naar een naaister gegaan om het perfecte jurkje uit te zoeken. Helaas is hij pas in juni klaar, maar het is echt heel grappig. Wij netjes onze maten op laten meten en we wilde al weer weg gaan. Toen vroeg ze ons (in het engels trouwens) Waar hebben jullie de stof!! Haha.. Weten wij veel dat we dat zelf moeten kopen!:) Gelukkig boodt ze aan om het voor ons te gaan kopen.. Domdom..
Foto's volgen dus nog hoor!

Nu ik het woordje 'hoor' type... Dit is echt een woord dat ze overal achteraan plakken. Echt achter elke zin, hoor je dat woord!. Ze hebben nog een typisch stopwoordje. Dat is.. Ik weet nie boy. O boy Dit bedoelen ze op de manier van o Nee he..

Trouwens de laatste week op IC zit er weer op. Na een periode van intensive zorg, continue monitoren van een patiënt, ECG's afdraaien, Nierdialyse aansluiten, reanimeren en nog heel veel andere dingen, ga ik volgende week beginnen op de kinderafdeling. Al zal ik daar echt niet zo veel leren als op de IC. Ik heb er toch wel heel veel zin in!!

Nu het al bijna een maand geleden is dat ik geschreven heb, kan ik nu wel heel veel dingen vertellen wat we allemaal gedaan hebben!

Als eerst hebben we Paramaribo maar eens van de bovenkant bekeken.
Ik moet zeggen, dat ziet er al heel anders uit! Kijk maar naar de foto's. We gingen in een gammel vliegtuigje met 4 personen de lucht in. Het waaide best wel hard, dus er was lekker veel turbulentie. Dat was best wel leuk!! Alleen tijdens het landen, moest de piloot toch echt wel een beetje zijn best doen hoor. Maar gelukkig deed hij dat ook. Want we leven allemaal nog:)

Ook hier was het Pasen. Al was het niet echt te merken. Sinds kort is er een dominee hier in de HHK. Daar zijn we meerdere keren geweest. Dus hebben we toch wat van Pasen mee gekregen. Je merkte wel dat iedereen hier in de groep het een beetje raar vond om met feestdagen niet thuis te zijn. En dan nog 1e Paasdag. Mijn zussen en broer gingen belijdenis doen. Dat is pas raar. Dus ik ben om 5 uur uit mijn bed gegaan om de dienst mee te kunnen luisteren. En precies toen ik hem aanzetten, hoorde ik de Dominee ook voor de mensen in Thailand en Suriname bidden. Dat was echt bijzonder!. Gelukkig was er ook nog een lieve vriend die de dienst wilde filmen. Deze heb ik dus heerlijk teruggekeken. Zo was ik toch ver weg, maar ook weer dichtbij!!

Nu weer heel wat anders.. We hebben echt een top weekend gehad! We zijn namelijk naar Galibi geweest. Vrijdag ochtend vertrokken we met een busje naar een plaatsje om daar vervolgens een leuk bootje te stappen. Helaas begon het te regenen en het waaide best wel hard. Dus het bootje ging best wel hard heen en weer. Wat ook betekende dat we behoorlijk nat waren.
Na een dorpswandeling, zijn we 's avonds richting de Letherbackschildpadden gegaan. Hup weer in die boot, en varen maar. Dus wij in onze regenjassen, stampend in het water opzoek naar een schildpadje.. Maar nee hoor, niet te vinden. Maar opeens werden we teruggeroepen naar de boot. Ergens anders was wel een schildpad. Dus wij rennen terug naar de boot en snel instappen en weg wezen. Door naar de volgende plek. Dat was half nog erger. Want daar moesten we echt half balanserend uit de boot springen om in tot je knieën door het water te lopen. Als ene mars liepen wij in een rij op naar het strandje. En ja hoor, daar stonden stuk of 20 mensen. Wij ook daarheen. Maar ik zag nog niets. Totdat er iemand met een zaklamp even scheen. Ik zag een enorme schildpad van anderhalve meter lang en een meter breedt!! Zo groot! En het leuke was ook nog dat hij echt serieus een kuil ging graven en een stuk of 60-80 eieren legde. We hebben ook z'n ei vastgehad. Het leek een beetje op een pingpongbal. Zo voelde het ook echt!!

We voeren weer terug naar ons huisje.. Een huisje wat midden in een echt Surinaams dorp staat, met Palmbomen, Mangobomen, cashownotenbomen ect.. Het is echt niet te beschrijven hoe het is om daar gewoon een nachtje te wonen! En wat een mooie sterren had je daar! We hebben zelfs een vallende ster gezien:) Kan ik ook weer afstrepen van mijn lijstje.. Hahah..
Na een nachtje slapen in de hangmat. Oké.. Ik weet niet of het slapen was, want Sybrigje en ik sliepen in 1 hangmat. Maar goed.. Het was wel gezellig. We kregen dus heerlijk een lekker bakkie Koffie in de hangmat, met een bladerendak boven ons, wit zand en het heerlijke ochtendzonnentje.. Dat is pas genieten!! Vandaar dat er ook hierboven staat Sranan Switit.. Ik hou van Suriname!
Het avondtuur zat er nog niet op.. Want we zijn weer terug gaan varen. Maar dit keer zijn we overgestoken naar het Frans Guyana!! Dat was echt raar. Een Europeesland hier zo ver weg. Ze praten dus gewoon Frans, rijden rechts en je betaald met euro's!! Raar toch?? Gelukkig was het heerlijk weer dit keer.. Dus varen was geen probleem Genieten dus!

Haha..Dat is ook nog wel leuk om te vertellen!! We hebben een poos geleden voor Pipi Langkous gespeeld!! We hebben namelijk het teras gesopt.. En vraag niet hoe!! We hebben gewoon de brandslang uit gerold en zijn met afwasmiddel aan het spuiten gegaan. Jullie raden het al, wij zelf waren nog schoner dan het terras! En ik moet zeggen, het is eigenlijk nu weer hard nodig:)

O ja, ik had jullie de betekenis beloofd. Bij deze:
Betekenis Surinaams: Goed, Dat is lekker, Hoe gaat het, Wat zeg je, Suriname is leuk!!
Het is echt een grappige taal. We zijn al hard aan het studeren op het volkslied, maar dat valt nog een beetje tegen:)
Al kunnen we wel het liedje 'lees je bijbel' in het Surinaams!!! Hahah
Maar dat zal ik jullie ook leren als ik weer terug ben..

Het is eigenlijk best bizar.. Want we zijn al weer over de helft! Om precies te zijn, zijn we over twee maanden al weer terug!! Oo... Wat zal ik blij zijn om mijn lieve broertjes en zusje weer een knuffel te kunnen geven!! Haha....

Tot snel!!!

  • 10 Mei 2014 - 18:47

    Marloes:

    Leuk om weer je verhalen te lezen!!!!

  • 13 Mei 2014 - 04:49

    Hanneke:

    Leuk Mir om je verhalen te lezen, het zal wel een heel ander ZKH leven zijn dan in Nederland. Enjoy your time there! Groetjes uit Australie;)

  • 13 Mei 2014 - 17:37

    Carmen:

    gezellig dat we weer wat van je horen meid.. Skype was je waarschijnlijk vergeten.. je zal het daar ook wel lekker druk hebben..
    Geniet nog die twee maandjes!!

    Liefs

  • 15 Mei 2014 - 07:54

    Melissa:

    Heey mir!
    Echt leuk om te lezen wat je daar allemaal beleeft!!!
    Heel veel plezier en succes nog!!:)
    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirjam

Actief sinds 12 Dec. 2013
Verslag gelezen: 721
Totaal aantal bezoekers 12233

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 07 Juli 2014

Op stage in Paramaribo

Landen bezocht: